Sharing is a valuable skill that helps children develop social skills, empathy, and the ability to take turns. However, it is not always easy for young children to share. Teaching your child to share takes patience, persistence, and creativity. Here are some tips and tricks to help your child learn to share.

   1. Help Them Understand the Concept of Sharing

Children need to understand what sharing means before they can practice it. Explain to your child what sharing is, why it is important, and how it makes us and others feel. Show your child how sharing works by offering to share something with them, such as a snack or a toy.

Praise your child whenever they share or take turns. Point out the positive effects of sharing, such as how it makes others happy or how it can lead to more friendships. Encourage your child to put themselves in other people’s shoes by asking them how they would feel if they were in the other person’s situation.

    2. Make It Fun

Children learn best when they are having fun. Make sharing and taking turns fun by turning it into a game. Use visual aids, such as a sand timer, to help young children understand when their turn is over. Play sharing games with your child’s toys, such as “One for Teddy, one for Elephant, one for you, and one for Me.” Play games that require turn-taking, such as “Catch” or “Simon Says.”

    3. Be Patient

Remember that learning to share is a process that takes time. Try not to get angry or frustrated if your child doesn’t share right away. Instead, praise them for their efforts and encourage them to keep trying. Ask them why they don’t want to share, and respect their reasons. If they have a favorite toy they don’t want to share, help them put it away when friends come over.

   4. Set an Example

Children learn by watching and imitating the adults in their lives. Set an example by sharing with your child and taking turns with them. Be generous with your possessions and your time. Let your child see you sharing with other adults, such as your partner or friends.

In conclusion, teaching your child to share takes time, patience, and creativity. Help your child understand what sharing means, make it fun, be patient, and set an example. With practice, your child will learn to share and develop important social skills.

বাংলায় পড়ুনঃ

খাবার বা খেলনা অন্য বাচ্চাদের সাথে শেয়ার করা শিশুদের সামাজিক দক্ষতা এবং সহানুভূতি ক্ষমতা বিকাশে সহায়তা করে। ছোট বাচ্চাদের জন্য তার পছন্দের জিনিষ শেয়ার করা সবসময় সহজ নয়। আপনার সন্তানকে শেয়ার করতে শেখানোর জন্য ধৈর্য, অধ্যবসায় এবং সৃজনশীলতা লাগে। আপনার সন্তানকে শেয়ার করতে শিখতে সাহায্য করার জন্য এখানে কিছু টিপস এবং কৌশল রয়েছে৷

       1. শেয়ারিং এর ধারণা বুঝতে তাদের সাহায্য করুন

শেয়ারিং কি, কেন এটা গুরুত্বপূর্ণ এবং এটা আমাদের এবং অন্যদের কেমন অনুভব করে তা আপনার সন্তানকে ব্যাখ্যা করুন। আপনার সন্তানকে দেখান কিভাবে ভাগাভাগি কাজ করে তাদের সাথে কিছু শেয়ার করে দিয়ে, যেমন কোন ধরনের খাবার বা খেলনা।

যখনই আপনার সন্তান ভাগ করে নেয় তখন তার প্রশংসা করুন। ভাগ করে নেওয়ার ইতিবাচক প্রভাবগুলি তাকে বোঝান, যেমন এটি কীভাবে অন্যদের খুশি করে বা কীভাবে এটি নতুন করে কারো সাথে বন্ধুত্ব তৈরি করে দিতে পারে। আপনার সন্তানকে বঝান তারা অন্য বাচ্চার পরিস্থিতিতে থাকলে তারা কেমন অনুভব করবে।

     2. এই কাজটিকে মজার সাথে করুন

বাচ্চারা যখন মজা করে তখন সবচেয়ে ভালো শেখে। এটিকে একটি গেমে পরিণত করে ভাগ করে নেওয়া শেখান৷ ছোট বাচ্চাদের কখন তাদের পালা শেষ হয়ে গেছে তা বুঝতে সাহায্য করার জন্য ভিজ্যুয়াল এইডস, যেমন একটি বালি টাইমার ব্যবহার করুন। আপনার সন্তানের খেলনাগুলির সাথে শেয়ারিং গেম খেলুন, যেমন “একটি টেডির জন্য, একটি হাতির জন্য, একটি আপনার জন্য এবং একটি আমার

    3. ধৈর্য্য ধারন করুন

মনে রাখবেন শেয়ার করতে শেখা একটি প্রক্রিয়া যা সময় নেয়। আপনার সন্তান এখনই শেয়ার না করলে রাগ বা হতাশ না হওয়ার চেষ্টা করুন। পরিবর্তে, তাদের প্রচেষ্টার জন্য তাদের প্রশংসা করুন এবং তাদের চেষ্টা চালিয়ে যেতে উত্সাহিত করুন। তাদের জিজ্ঞাসা করুন কেন তারা ভাগ করতে চায় না এবং তাদের কারণগুলিকে সম্মান করুন। যদি তাদের একটি প্রিয় খেলনা থাকে যা তারা ভাগ করতে চায় না, বন্ধুরা যখন আসে তখন তাদের তা সরিয়ে দিতে সহায়তা করুন।

    4. একটি উদাহরণ স্থাপন করুন

শিশুরা তাদের জীবনে বড়দের দেখে এবং অনুকরণ করে শেখে। আপনার সন্তানের সাথে শেয়ার করে এবং তাদের সাথে পালা করে একটি উদাহরণ স্থাপন করুন। আপনার সম্পত্তি এবং আপনার সময় সঙ্গে উদার হন. আপনার সন্তানকে দেখতে দিন আপনি অন্য প্রাপ্তবয়স্কদের সাথে শেয়ার করছেন, যেমন আপনার সঙ্গী বা বন্ধুরা।

উপসংহারে, আপনার সন্তানকে শেয়ার করতে শেখাতে সময়, ধৈর্য এবং সৃজনশীলতা লাগে। ভাগ করার অর্থ কী তা বুঝতে আপনার সন্তানকে সাহায্য করুন, এটিকে মজাদার করুন, ধৈর্য ধরুন এবং একটি উদাহরণ স্থাপন করুন। অনুশীলনের মাধ্যমে, আপনার শিশু গুরুত্বপূর্ণ সামাজিক দক্ষতা শেয়ার করতে এবং বিকাশ করতে শিখবে।

Tags:

care nutrition

See all author post

Leave a Comment

Your email address will not be published.