As parents, Ensure balanced child nutrition by understanding appropriate salt intake—essential for growth without harmful health effects. One nutrient that often gets overlooked is salt. While it is important to consume some salt, consuming too much can have negative health effects. So how much salt does a child need? Let’s take a closer look.

Why do children need salt?

Salt, or sodium chloride, is a mineral that is essential for good health. Sodium plays an important role in regulating blood pressure, maintaining the balance of fluids in the body, and transmitting nerve impulses. It is also important for muscle and heart function.

How much salt does a child need?

The amount of salt a child needs depends on their age. According to the American Heart Association,

The maximum amount of salt per day

Up to 12 monthsis 1g salt (or 0.4g sodium)
1 to 3 years2g (Or 0.8g sodium)
4 to 6 years3g (Or 1.2g sodium)
7 to 10 years5g (Or 2g sodium)
11 years and over 11 years and over6g (or 2.4g sodium)

It’s important to note that many children consume much more salt than they need. According to the Centers for Disease Control and Prevention, the average daily sodium intake for children aged 2 to 19 years old is 3,387 milligrams per day, which is more than double the recommended amount.

Tips for reducing your child’s salt intake

Here are some tips for reducing your child’s salt intake:

  1. Read food labels: Many processed and packaged foods contain high levels of sodium. Reading food labels can help you make more informed choices about the foods you buy.
  2. Choose fresh foods: Fresh fruits, vegetables, and lean proteins are naturally low in sodium.
  3. Avoid adding salt to food: Try to avoid adding salt to your child’s food. Instead, use herbs and spices to add flavor.
  4. Cook at home: Cooking at home allows you to control the amount of salt that goes into your child’s meals.
  5. Encourage water consumption: Drinking water can help flush excess sodium out of the body.

By following these tips, you can help ensure that your child is getting the right amount of salt for good health. If you have concerns about your child’s salt intake, be sure to speak with your child’s pediatrician.

বাংলায় পড়ুনঃ

পিতামাতা হিসাবে, আমরা নিশ্চিত করতে চাই যে আমাদের শিশুরা তাদের বৃদ্ধি এবং বিকাশের জন্য প্রয়োজনীয় সমস্ত প্রয়োজনীয় পুষ্টি পাচ্ছে। একটি পুষ্টি যা প্রায়শই উপেক্ষা করা হয় তা হল লবণ। যদিও কিছু লবণ খাওয়া গুরুত্বপূর্ণ, অত্যধিক গ্রহণ করা নেতিবাচক স্বাস্থ্যের প্রভাব ফেলতে পারে। তাই একটি শিশুর কত লবণ প্রয়োজন? আসুন একটি ঘনিষ্ঠভাবে তাকান.

শিশুদের লবণ প্রয়োজন কেন?

লবণ, বা সোডিয়াম ক্লোরাইড, একটি খনিজ যা সুস্বাস্থ্যের জন্য অপরিহার্য। সোডিয়াম রক্তচাপ নিয়ন্ত্রণে, শরীরে তরল পদার্থের ভারসাম্য বজায় রাখতে এবং স্নায়ু প্রেরণা প্রেরণে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে। এটি পেশী এবং হার্ট ফাংশনের জন্যও গুরুত্বপূর্ণ।

একটি শিশুর কত লবণ প্রয়োজন?

একটি শিশুর প্রয়োজনীয় লবণের পরিমাণ তাদের বয়সের উপর নির্ভর করে। আমেরিকান হার্ট অ্যাসোসিয়েশনের মতে,

প্রতিদিন সর্বোচ্চ পরিমাণে লবণ:

12 মাস পর্যন্ত1 গ্রাম লবণ (বা 0.4 গ্রাম সোডিয়াম)
1 থেকে 3 বছর2 গ্রাম (বা 0.8 গ্রাম সোডিয়াম)
4 থেকে 6 বছর3g (বা 1.2g সোডিয়াম)
7 থেকে 10 বছর5g (বা 2g সোডিয়াম)
11 বছর এবং 11 বছর এবং তার বেশি6 গ্রাম (বা 2.4 গ্রাম সোডিয়াম)

এটি লক্ষ করা গুরুত্বপূর্ণ যে অনেক শিশু তাদের প্রয়োজনের তুলনায় অনেক বেশি লবণ গ্রহণ করে। সেন্টার ফর ডিজিজ কন্ট্রোল অ্যান্ড প্রিভেনশন অনুসারে, 2 থেকে 19 বছর বয়সী শিশুদের জন্য প্রতিদিন গড় সোডিয়াম গ্রহণের পরিমাণ প্রতিদিন 3,387 মিলিগ্রাম, যা প্রস্তাবিত পরিমাণের দ্বিগুণেরও বেশি।

আপনার সন্তানের লবণ খাওয়া কমানোর জন্য টিপস

আপনার সন্তানের লবণ গ্রহণ কমানোর জন্য এখানে কিছু টিপস রয়েছে:

খাদ্যের লেবেল পড়ুন: অনেক প্রক্রিয়াজাত এবং প্যাকেটজাত খাবারে উচ্চ মাত্রার সোডিয়াম থাকে। খাবারের লেবেল পড়া আপনাকে আপনার কেনা খাবার সম্পর্কে আরও সচেতন পছন্দ করতে সাহায্য করতে পারে।

তাজা খাবার বেছে নিন: তাজা ফল, শাকসবজি এবং চর্বিহীন প্রোটিনে স্বাভাবিকভাবেই সোডিয়াম কম থাকে।

খাবারে লবণ যোগ করা এড়িয়ে চলুন: আপনার সন্তানের খাবারে লবণ যোগ করা এড়াতে চেষ্টা করুন। পরিবর্তে, স্বাদ যোগ করার জন্য ভেষজ এবং মশলা ব্যবহার করুন।

বাড়িতে রান্না করুন: বাড়িতে রান্না করা আপনাকে আপনার সন্তানের খাবারে যে পরিমাণ লবণ যায় তা নিয়ন্ত্রণ করতে দেয়।

পানি পানে উৎসাহিত করুন: পানি পান করলে শরীর থেকে অতিরিক্ত সোডিয়াম বের করে দিতে পারে।

এই টিপসগুলি অনুসরণ করে, আপনি নিশ্চিত করতে সাহায্য করতে পারেন যে আপনার শিশু সুস্বাস্থ্যের জন্য সঠিক পরিমাণে লবণ পাচ্ছে। আপনার সন্তানের লবণ খাওয়ার বিষয়ে আপনার উদ্বেগ থাকলে, আপনার সন্তানের শিশু বিশেষজ্ঞের সাথে কথা বলতে ভুলবেন না।

Tags:

care nutrition

See all author post

1 Comment

  1. […] care nutrition Posted on July 19, 2022 0School refusal is a common issue for children, and it can be hard to know what to do. Many schools have a policy that allows for school refusal, […] Continue Reading […]

Leave a Comment

Your email address will not be published.